Досвід роботи

Досвід роботи
«Реалізація  діяльнісного підходу шляхом використання  інтерактивних технологій в  формуванні  предметних компетентностей учня»

ВСТУП

         Проблема оновлення методів навчання посідає важливе місце в сучасній загальноосвітній школі. Пошук нових методiв навчання зумовлюється низкою чинників, серед яких домінує докорінна зміна цілей освіти.Нині випускникові будь-якого середнього навчального закладу потрібні не лише знання, а й здатність адаптуватися до соціальних умов, що постійно змiнюються. Це передбачає високий розвиток творчого потенціалу людини. Важливими якостями особистості стають поінформованiсть,пристосованiсть до реального життя. Звiдси виникає потреба розвивати вучнів самостійність, ініціативу, почуття власної гідності і вiдповiдальностi.   Розвитку і вихованню цих якостей в учня і мають сприяти сучасні активні методи навчання. Дослідження показують, що інтерактивне навчання, правильно його застосовуючи, вможливлює рiзке збiльшення відсотка засвоєння матеріалу бо впливає не лише на свiдомiсть учня, а й на його почуття, волю (дії, практику). На основі визначених напрямів (соціальні, мотиваційні та функціональні компетентності) закон України «Про освіту», Державна національна доктрина розвитку освіти України в XXI столітті, Державний стандарт базової й повної загальної середньої освіти, Концепція профільного навчання в старшій школі, загальні критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти передбачають орієнтацію навчання на ключові компетентності, оволодіння якими дозволить учням вирішити проблеми в професійному й соціальному житті.

1.АКТУАЛЬНІСТЬ ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ФОРМУВАННІ ПРЕДМЕТНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ

        У зв’язку із реформуванням системи освіти, переосмисленням змісту і завдань навчання перед вчителем постає безліч питань, але головні з  них такі:
Як мотивувати  учня до  навчання? 
Як сприяти розвитку активного пізнання? 
Які  умови треба створити  для формування життєвих компетенційособистості? Ці ж питання  під час навчального процесу стали і переді мною .
Яким повинен бути урок, щоб він одночасно відповідав:
- вимогам  сучасних освітніх технологій;
 -  вимогам  програми наукового рівня подачі навчального матеріалу і  в той же час був цікавим;
- був ефективним та зорієнтований на розвиток творчого потенціалу учнів.
Одним із дієвих засобів є застосування в навчально-виховному процесі інноваційні технологій. Саме тому, продовжуючи попередню тему розвиток пізнавальних інтересів на уроках  біології, я обрала науково-методичну тему «Реалізація  діяльнісного підходу шляхом використання  інтерактивних технологій в  формуванні  предметних компетентностей учня».
    Актуальність проблеми розвитку в учнів здатності самостійно ставити навчальні цілі, проектувати шляхи їх реалізації, оптимально організувати свою діяльність, контролювати і оцінювати свої досягнення і обумовила вибір теми.

2. ТЕОРИТИЧНА ОСНОВА

Становлення діяльнісного підходу в педагогіці було розпочато Л.С. Виготським – радянським психологом. О. М. Леонтьєв- російський психолог, філософ і педагог, заклав основи діяльного підходу в психології; О. Я. Савченко - доктор педагогічних наук, професор, визначає, що діяльнісний підхід стимулює учнів до самостійності і навчання.  На думку німецького педагога (18 ст)  Адольфа Дістервега - послідовника Песталоцці, діяльнісний метод навчання є універсальним. Представники наукової школи Л.С.Виготський, Н.А.Менчинська, К.Коффка припускали, що навчання і розвиток два незалежних, але сполучених процеси. Згідно даним теоретичним положенням, навчання просуває вперед розвиток, а розвиток готує і робить можливим навчання.
Крилатою фразою представників цієї школи є: «навчання забігає вперед розвитку». Ключовою позицією даної школи є розуміння сенсу і сутності розвитку. На відміну від поглядів інших шкіл, під розвитком розуміється поява в учня не кількісних змін (мало – багато знань, мало – багато умінь), а поява в особистості учня якісних змін, або, висловлюючись мовою психологів, психічних новоутворень в психіці учня, або здібностей. У рамках цієї школи сформульовані умови при яких навчання стає розвиваючим. Навчання діяльності припускає спільну навчальну – пізнавальну діяльність групи під керівництвом вчителя. Опис можливостей застосування технології діяльнісного методу. Цей метод здійснюється шляхом створення проблемних ситуацій і, як наслідок - необхідності проблемного діалогу. Проблемний діалог - технологія діяльнісного методу. Він дозволяє замінити традиційні пояснення вчителя "відкриттям" знань.

3. ТЕХНОЛОГІЯ ДОСВІДУ

       Процес впровадження науково-методичної теми має індивідуальний характер і відбувається таким чином: вибір теми - складання плану роботи -підбір джерел і літератури - знайомство з джерелами і складання на їх основі плану написання дослідження - відбір та оцінка фактів - обробка та систематизація зібраного матеріалу- впровадження в навчальний процес -моніторинг навчальних досягнень учнів - її рецензування і доопрацювання - остаточне редагування та оформлення - захист роботи.
Працюючи над проблемою, ставлю такі завдання:
- сприяти підвищенню активізації та актуалізації навчальної діяльності школярів;
- розвивати творчі здібності учнів;
- формувати в учнів критичне мислення як різновид творчого;
- використовувати інтерактивні методи навчання;
- виявляти та максимально розвивати індивідуально значу­щі позитивні нахили кожного школяра;
- застосовувати завдання і вправи, які б сприяли  формуванню життєвих компетенцій.
Реалізація проблеми  відбувається через:
 - опрацювання методичної літератури з питань особистісно орієнтованого навчання, впровадження інноваційних освітніх технологій, зокрема, застосування методики розвитку критичного мислення, інтерактивних методів навчання, методу проектного навчання; 
- опрацювання публікацій з даних питань у періодичній педагогічній пресі (в журналах «Біологія»  видавничої групи «Основа»,   «Завуч»  видавництва «Шкільний світ» та інших джерелах);
- вивчення елементів педагогічного досвіду педагогів-новаторів, зокрема:  Десятиченко Нінель Миколаївни, вчителя-методиста технічного ліцею м. Харкова, яка впроваджує методику розвитку критичногомислення,  Коптєлової  Т. яка працює над проблемою особистісного      орієнтованого навчання, Пометун О. І., яка впроваджує і пропагує інтерактивні методи навчання;
- участь у освітній програмі корпорації Intel в Україні «Intel. Інновації в освіті», в рамках якої  пройдено навчання за курсом «Intel® Навчання для майбутнього» , дистанційному навчанні  «Персональний освітній простір», дистанційному курсі "Електронні таблиці для педагогічних працівників"  з використання інформаційно-комунікаційних технологій при викладанні предметів згідно з державним стандартом загальної середньої освіти;
- розробка уроків біології, основ здоровя з різних тем  з використанням елементів інноваційних освітніх технологій;
- розробка  мультимедійних презентацій до уроків;
- участь в роботі науково- методичного центра школи (виступ на педраді «Структура уроку в рамках діяльнісного підходу» ;
- участь в роботі в ММО (майстер клас .“Я так роблю…”. Впровадження діяльнісного підходу на різних етапах уроку з біології.

4. РЕЗУЛЬТАТІВНІСТЬ ДОСВІДУ

 Здібні учні щорічно беруть активну участь у Всеукраїнських  іграх,конкурсах:  «Геліантус», «Годівничка», «День Землі», «Годині Землі»,у  проведенні шкільних свят.
- Слід відзначити, що випускники, які займалися науково-дослідницькою діяльністю, продовжують навчання в біологічних та медичних університетах (Сущенко Н., Глухов Д.). Отже, дослідницько-діяльнісна робота сприяє до пошуку цікавої інформації, активно формує вміння й навички, бажання самоосвіти, саморозвитку і самовдосконалення, збуджує інтерес до знань з біології, екології та викликає позитивні емоції від досягнутого.

ВИСНОВКИ

Звичайно, кожен вчитель має право на вибір рівня активізації, який залежить від наявного часу на вивчення теми, якості підготовки школярів і самого вчителя, змісту матеріалу та розвиваючих і виховних завдань уроку. Але на мою думку у формуванні життєвих компетенцій вагому роль відіграють інтерактивні технології.
Визначаючи доцільним використання інтерактивних методів навчання щодо розвитку комунікативних і соціальних компетентностей необхідно визначити, що саме навчання у спілкуванні, в діалозі, що притаманне індивідуально-груповій роботі, сприяє розвитку комунікативних властивостей та умінь, особистісних якостей, які свідчать про розвинену соціальну компетентність: уміння працювати в колективі, малому соціумі; відповідальність за результати праці та за прийняті рішення; вміння розділяти відповідальність; аналіз особистої діяльності; членство команди. Інтерактивні методи сприяють розвитку у учнів ініціативності, уяви, самодисципліни, незалежності, співпраці з іншими; розвивають уміння і навички, компетенції, формують установи, які необхідні для самовизначення і самореалізації особистості, залучають учнів до колективної праці, до активної участі в процесі навчання, формують стійку позитивну мотивацію до навчання і самоосвіти.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1.     Блажеєва Н.М. Використання кімнатних рослин як натуральних навчально-наочних посібників у процесі викладання біології у школі / Н.М. Блажеєва // Біологія. Науково-методичний журнал. — №10. — 2007.— С. 5—7.
2.     Богданова І.М. Професійна підготовка майбутніх вчителів на основі застосування інноваційних технологій. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук: – К.: 1998. – 22
3.     Боднаровська Н.М. Управління творчою самореалізацією на уроках біології / Н.М. Боднаровська // Біологія. Науково-методичний журнал. — №7. — 2008.— С. 2—5.
4.     Бонішко Д.С. Гра і її місце у викладанні біології / Д.С. Бонішко // Біологія. Науково-методичний журнал. —№13. —2007.— С. 2—4.
5.     Боровицкий П.И. Методика преподования биологии / П. И. Боровицкий, П. Ф. Винниченко — М.: Высшая школа, 1962. — С. 44—72.
6.     Брижевич Г.М. Інтерактивні форми навчання на уроках біології / Г.М. Брижевич // Біологія. Науково-методичний журнал. —№19. —2007.— С. 27—33.
7.     Ващенко Г.М. Загальні методи навчання: Підручник для педагогів / Г.М. Ващенко — К.: Українська видавнича спілка, 1997. — С. 223—235.
8.     Горена Л.Г. Методичні рекомендації щодо активізації екологічної освіти та виховання школярів у середніх навчальних закладах / Л.Г. Горена. К.: КМІВ, 2001. — С. 5—9.
9.     Гильбух Ю.В. Психолого-педагогические основы индивидуального подхода к слабоуспевающим ученикам / Ю.В. Гильбух. К.: Наука, 1985. — С. 365—368.
10.   Горбунова В.І. Застосування ігрових технологій на уроках / В.І. Горбунова // Біологія. Науково-методичний журнал. — №13 —2007 — С. 4

11.   Пометун О. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання.—К., 2003.
Курсова робота.
"Реалізація діяльнісного підходу шляхом використання інтерактивних технологій"

1 комментарий:


  1. г-н педро зробив все можливо, щоб допомогти мені з судом, який я використовував для розширення свого лісопильного бізнесу, вони були дружелюбними, професійними та абсолютними жемчужинами для роботи. я рекомендую зв'язатися з будь-яким, хто ищет суд. pedroloanss@gmail.com.

    ОтветитьУдалить